6 wskazówek jak reklamować się online bez wydawania fortuny.
Prowadzisz własną firmę? Gratulujemy! To najlepsza droga dla tych, którzy lubią codzienne wyzwania, pragną budować coś swojego i pracować na własnych zasadach. A skoro o wyzwaniach mowa – bez względu na to czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z biznesem czy prowadzisz działalność już od jakiegoś czasu, czeka na ciebie wymagające zadanie, czyli znalezienie klientów, którym sprzedasz swoje produkty lub usługi.
Spróbujemy trochę ci w tym pomóc. W poniższym artykule znajdziesz kilka cennych wskazówek, dzięki którym dowiesz się jak szybko i skutecznie promować firmę w internecie.
Zostań z nami – z tego artykułu dowiesz się:
- Jak reklamować firmę online – krótki przewodnik po podstawach.
- Czy potrzebujesz strony www by skutecznie promować firmę online?
- Content marketing, jak zarobić na inwestycji w dobre treści?
- Jak oznaczyć firmę na mapach Google?
- Jak promować firmę na Facebooku?
- Ile kosztuje reklama online? Skąd wziąć budżet na promowanie małej firmy w internecie?
Jak reklamować firmę w internecie – o tym musisz pamiętać.
Jeśli stawiasz pierwsze kroki w swoim biznesowym przedsięwzięciu masz z pewnością sporo na głowie. Wejście w świat marketingowych możliwości może w pierwszym momencie również nieco przytłoczyć. Internet daje nam dziś wiele możliwości w zakresie promocji, które chętnie wykorzystują nie tylko przed biznesowi giganci. Brak konieczności inwestowania dużych kwot na starcie sprawia, że internet to dziś najbardziej efektywny kanał dotarcia do klientów – szczególnie dla małych biznesów. Internet, który kiedyś stanowił dodatek do głównych mediów, takich jak telewizja, prasa i radio, dziś dla wielu firm i sklepów stanowi główny kanał sprzedaży lub promocji. Nikogo nie trzeba już przekonywać, że właśnie z tego medium korzystamy dziś najczęściej i najchętniej. Zatem to właśnie od niego warto zacząć działania promujące firmę. Spośród szerokiego wachlarza dostępnych w sieci narzędzi mamy kilka, które stanowią dobrą podstawę działań marketingowych dla małego biznesu. Zanim jednak wybierzesz te najlepsze dla twojej działalności – zobacz co warto wiedzieć przed rozpoczęciem działań marketingowych w sieci.
Na co zwrócić uwagę aby, skutecznie promować firmę w internecie:
- Przejrzysta strona www lub (na start) fanpage na Facebooku.
Stwórz swoje miejsce w sieci – punkt do którego odeślesz swoich klientów po więcej informacji o Twojej firmie. Jeśli prowadzisz mały food truck, lub dopiero otwierasz zakład fryzjerski nie musisz od razu tworzyć rozbudowanej strony www. Na początek dobrze aktualizowany profil marki na facebooku będzie świetnym rozwiązaniem. Pamiętaj jednak, że “martwy” profil firmy na platformach social mediowych może odstraszyć potencjalnych klientów, którzy na podstawie braku aktywności firmy mogą przypuszczać, że zaprzestała działalności lub źle sobie radzi. Jeśli nie masz czasu na aktualizowanie feedu, lepszym rozwiązaniem może być prosta strona www, do której przekierujesz ruch również z reklam na Facebooku. Więcej o tym jak stworzyć pierwszą stronę www dla małej firmy i o promocji marki w social mediach przeczytasz w kolejnych akapitach.
- Znajdź miejsca, w których jest Twój klient i nie bój się płatnej reklamy.
Internet daje nam mnóstwo kanałów dotarcia do potencjalnych klientów: social media, wyszukiwarka Google, blogi, fora, grupy, komunikacja e-mail, wydawcy, platformy contentowe… Jest tego całkiem sporo. Czy to oznacza, że musisz być wszędzie? Oczywiście, że nie – obecność we wszystkich tych miejscach to nie tylko ogromny wysiłek, ale i strata cennych dla startującego biznesu pieniędzy. Przed inwestycją w konkretne narzędzia, spróbuj poświęcić chwilę, na dobre zrozumienie Twojego klienta – kim jest, jakie ma potrzeby, gdzie spędza czas i w jaki sposób poszukuje Twoich usług lub produktów – czy szuka ich w Google, czy będzie miała dla niego znaczenie lokalizacja, czy opinie innych mogą pomóc mu podjąć decyzję, a może przekona go polecenie od lubianego blogera? Odpowiedzi na te pytania pomogą ci nakreślić przykładową sylwetkę klienta (tzw. personę) i dobrać najbardziej efektywne kanały do promocji twojego biznesu online. Sylwetek klientów może być kilka, nie ograniczaj się więc na ustaleniu jednej uniwersalnej persony.
- Nie trać czasu na działania, w których nie jesteś ekspertem.
Pamiętaj, że nie musisz wiedzieć wszystkiego. Twoja firma, szczególnie na starcie będzie wymagała od ciebie dużej ilości pracy i pełnego zaangażowania. Dobrze jeśli większość energii i czasu poświęcisz na edukację w zakresie tego co stanowi podstawę twojej działalności. Nie musisz robić doktoratu z marketingu, aby skutecznie reklamować biznes w internecie, po prostu skorzystaj z pomocy specjalistów, oddaj marketing w ręce wyspecjalizowanych firm lub freelancerów. Możesz skorzystać z ich wsparcia i wiedzy jednorazowo lub zlecić im prowadzenie działań promocyjnych przez konkretny czas i po tym okresie zweryfikować ich skuteczność. To wcale nie musi być drogie, rynek usług marketingowych jest na tyle duży i zróżnicowany, że każdy, nawet początkujący przedsiębiorca z niewielki budżetem znajdzie na nim dla siebie wsparcie. Nie bój się wydawać pieniędzy na specjalistów, to co tobie zajmie kilka tygodni, oni zrobią w kilka dni. Zyskasz czas i zobaczysz efekty dużo szybciej, a przede wszystkim skupisz się na tym co ty robisz najlepiej, a to największy zysk dla twojej firmy.
Strona www – czy naprawdę jej potrzebujesz, by promować firmę w internecie?
Część przedsiębiorców świadomie rezygnuje z tworzenia strony www dla swojego biznesu, w końcu profil firmy na Facebooku to kuszące rozwiązanie dla startujących, małych firm. Kilka kliknięć, dwie grafiki, krótki opis i gotowe. Na początek to z pewnością wystarczy. Jeśli prowadzisz pub, usługi typu barber shop czy rodzinną agroturystykę bardzo prawdopodobne, że strona twojej firmy na Facebooku będzie częściej odwiedzana niż witryna www, jednak w czasie może się znacznie zmienić. Strona www to wciąż podstawowe narzędzie promocyjne online, jego niewątpliwą zaletą jest brak zależności od wymagań i algorytmów, które rządzą wszystkimi platformami społecznościowymi.
Działając w ramach swojej strony www zyskujesz większą swobodę w zakresie udostępnianych treści oraz pełną kontrolę nad jej dostępnością dla odwiedzających. Właścicielom stron firmowych na Facebooku znane są już niestety sytuacje, gdy (w wyniku czasami niesłusznych zgłoszeń użytkowników) strona ich firmy została zablokowana lub nawet usunięta. W przypadku braku własnej strony www tracimy wówczas jedyny punkt dotarcia klientów do naszej firmy, co może przynieść spore straty.
Wiedz więcej od konkurencji – subskrybuj naszego bloga!
Content marketing, czyli dobre treści to dobra inwestycja.
Strona www to nie tylko wizytówka z danymi kontaktowymi, to świetne narzędzie wizerunkowe i pr’owe. Pomaga dotrzeć do nowych klientów i budować świadomość naszej marki wśród konsumentów. Przy właściwym wykorzystaniu jej możliwości możemy tworzyć treści, które skutecznie przekonają do zakupu naszych produktów lub skorzystania z naszych usług. Content marketing, czyli tworzenie wartościowych dla naszego odbiorcy treści i publikowanie ich na naszej stronie www (np. na firmowym blogu) to dziś bardzo chętnie wykorzystywane przez firmy narzędzie promocyjne. Za pomocą dobrej treści tworzymy wizerunek marki jako eksperta lub zaufanego doradcy oraz podnosimy pozycję naszej witryny w wynikach wyszukiwania, gdyż Google premiuje w swojej wyszukiwarce strony dostarczające użytkownikom wysokiej jakości treści. Tworząc dobry content zwiększamy zatem ruch na naszej witrynie i szanse na pozyskanie kolejnych klientów dla naszego biznesu.
O czym warto pamiętać tworząc skuteczną stronę www dla firmy:
- Komunikacja – dobre treści to podstawa. Skuteczny copywriting i wysokiej jakości zdjęcia będą miały duży wpływ na pierwsze wrażenie jakie wywołamy u odwiedzającego naszą stronę www.
- Możliwość edycji treści w ramach wdrożonej witryny. Uwzględnij postawienie strony na popularnym silniku CMS (content management system – system zarządzania treścią), np. WordPress. Wybór mniej popularnego rozwiązania niesie ze sobą ryzyko, że rozwiązanie przestanie być rozwijane i wspierane, co zmusi nas do ponownego wdrażania strony.
- Pomyśl o prowadzeniu bloga. Przy okazji stawiania witryny warto przemyśleć opcję uruchomienia części contentowej – czyli miejsca do publikacji dłuższych treści, dzięki którym poprawimy pozycję w wyszukiwarce i sprowadzimy więcej ruchu na stronę.
Gdy lokalizacja ma znaczenie. Jak oznaczyć firmę na mapach Google?
Rejestracja firmy w Google to oczywiście jeden z podstawowych kroków jakie powinniśmy wykonać myśląc o skutecznej promocji firmy w internecie, a w przypadku niektórych usług wręcz konieczność. Dzięki firmowej wizytówce – już na stronie z wynikami wyszukiwania wyeksponujemy najważniejsze informację, jak dane adresowe, godziny otwarcia, a nawet ceny wybranych usług (np. pokoi hotelowych). Co ważne – profil firmowy w Google możemy utworzyć nawet jeśli nie posiadamy jeszcze witryny www – warto to zrobić zatem już na samym początku działalności, gdy w sieci wciąż mało jest jeszcze informacji o naszym nowym biznesie.
Źródło: https://www.google.pl/business/
Jak dodać firmę do Google Maps?
- Wejdź na stronę narzędzia Google Moja Firma, gdzie znajdziesz usługi kierowane do właścicieli firm: https://www.google.pl/business/
- Wypełnij formularz rejestracji firmy: uzupełnij dokładnie jak najwięcej danych, im bardziej szczegółowo opiszesz swoją firmę tym lepiej (pamiętaj, aby informacje podane w wizytówce były spójne z tymi, które znajdą się na stronie www i w katalogach firm).
- Zakończ proces rejestracji. W razie problemów możesz poprosić o pomoc w jednym z centrów firm lokalnych Google lub zajrzeć do wskazówek na temat tworzenia wizytówek w Google,
Źródło: https://www.google.pl/business/
Jak promować firmę na Facebooku?
Sam Facebook to dziś już bardzo zaawansowane narzędzie promocyjne. Niestety zmiany algorytmów i mocne ograniczenie widoczności publikowanych treści nie idą w parze z potrzebami właścicieli małych biznesów. Sama aktywność w ramach prowadzonego profilu może się okazać niewystarczająca. Jeśli chcemy dotrzeć do większej liczby osób, a tym samym potencjalnych klientów, trzeba nastawić się na wydatki związane z płatną promocją, czyli kupowaniem zasięgu dla naszych treści. Oczywiście sama reklama nic nam nie da jeśli odpowiednio nie zadbamy o jakość i częstotliwość publikacji na naszym firmowym profilu oraz sprawną obsługę naszych klientów.
O czym pamiętać promując firmę na Facebooku?
- Zadbaj o interesujące i nieszablonowe treści. Zapomnij o stockowych zdjęciach i ślicznych kotkach. Jeśli chcesz, aby Twoje działania były skuteczne twórz angażujące posty, zwróć uwagę na jakość i zdjęć i pomyśl o treściach video, które facebook premiuje większymi zasięgami.
- Uważaj na linki. Facebook nie lubi wyprowadzać ruchu poza swoją platformę, dlatego niechętnie wyświetla użytkownikom posty z linkami do zewnętrznych witryn.
- Dużą wagę przyłóż do obsługi klienta i komunikacji z użytkownikami – zarówno pod postami, jak i w wiadomościach prywatnych. Im sprawniej będziesz odpowiadać tym lepiej, a Facebook pokaże pozytywną informację na ten temat innym odwiedzającym twój fanpage, co zwiększy wiarygodność firmy.
- Nie bój się reklam. Na promocję pojedynczych postów możesz przeznaczyć niewielkie kwoty i testować skuteczność treści. Testuj i optymalizuj osiągając coraz lepsze efekty. Dzięki temu nie przepalisz budżetu na nieefektywne reklamy. Facebook umożliwia bardzo precyzyjne targetowanie promowanych treści, co dodatkowo zwiększy ich skuteczność. Przy okazji możesz dotrzeć również do użytkowników Instagrama, bo i na tej platformie Facebook wyświetla promowane treści.
Skąd wziąć pieniądze na promowanie małej firmy w internecie?
Będąc na początku biznesowej drogi każdy przedsiębiorca trzy razy obejrzy każdą złotówkę przed jej wydaniem – i dobrze, bo w biznesie trzeba wiedzieć w co warto zainwestować, a na czym zaoszczędzić. W przypadku budżetu na promocję firmy decyzja jednak oczywista nie jest. Z jednej strony nie zawsze wiadomo czy inwestycja w dany kanał czy narzędzie promocyjne nam się zwróci, a z drugiej strony bez promocji i dostarczenia firmie klientów daleko nie zajedziemy. Na szczęście internet daje nowym przedsiębiorcom sporo możliwości w zakresie niedrogiego testowania różnych rozwiązań. Z pewnością warto wykorzystać dostępne darmowe rozwiązania, a płatne kanały i reklamy wdrażać etapami, badając przy okazji ich wpływ na nasze przychody.
Ale skąd wziąć pieniądze na promowanie firmy? Jeśli stan firmowego konta nie pozwala na specjalne inwestycje możesz sięgnąć po dotacje dla startujących przedsiębiorstw lub skorzystać z niedrogich opcji pozyskania kapitału jakie oferujemy w Finiata – sprawdź finansowanie dla firm i rozpocznij skuteczne działania promujące twój biznes w sieci. Powodzenia!
Nie przegap najnowszych Business-Hacków! – subskrybuj naszego bloga