Confused Businessman Smaller 1

Analiza finansowa #1 – Co to jest, i po co komu jest potrzebna?

 •  16 min read

Czy zestawienie ze sobą dwóch słów może wywołać ciarki na plecach? Analiza finansowa pokazuje, że jak najbardziej! Słysząc lub widząc te słowa niejeden z nas skrzywi się i prędko odwróci na pięcie. Czy jest w tym coś dziwnego? No nie bardzo… Trudno inaczej zareagować na tak bliskie sąsiedztwo dwóch słów określających ciężkie, specjalistyczne zagadnienia, od których tak wiele zależy. 


Na szybkiego – Spis treści


Prędzej czy później każdy przedsiębiorca przekona się o tym, jak ważną rolę w controllingu i rozwoju firmy sprawuje analiza finansowa. Jesteś z tych, co wolą wiedzieć więcej? Zapraszam, do świata analizy finansowej!

Istota analizy finansowej – Po co komu taka analiza?

Przed właściwym drążeniem tematu analizy finansowej warto ustalić komu i po co taka analiza jest potrzebna. W biznesie nie ma miejsca na przypadkowe akcje i nieprzemyślane działania, dlatego wykonywanie skrupulatnej analizy finansowej jest tak bardzo istotne.

Zacznijmy od początku: co to jest analiza?

Analiza to w sumie nic więcej niż rozkład kompleksowego przedmiotu na mniejsze, mniej kompleksowe kawałki. Poprzez rozłożenie na te mniejsze i mniej kompleksowe części, jesteśmy w stanie wyciągać wnioski dotyczące poszczególnych części, ale docelowo właśnie całego kompleksowego zagadnienia z początku rozczłonkowywania.  Analiza finansowa przedsiębiorstwa jest zatem obserwacją poszczególnych obszarów finansów firmy i wyciąganie z nich wniosków. 

To, komu potrzebna jest taka analiza finansowa, jest raczej oczywiste. Przede wszystkim jest to nieocenione źródło informacji dla przedsiębiorcy. Analiza finansowa pozwoli zagłębić się w poszczególne zakresy firmy i określić ich autentyczny stan. Wiedząc w jakim konkretnym stanie jest rentowność, płynność lub zadłużenie firmy pozwala na bardziej przemyślane decyzje strategiczne a za tym otwiera przedsiębiorcy drogę do optymalizacji pracy firmy… i jej dochodów! No bo jak dobrze zarządzać firmą nie widząc, jaki jest jej stan?

Drugą stroną, która czerpie z informacji zawartych w analizie są wszelkiej maści inwestorzy. Dzięki niej są w stanie ocenić efektywność gospodarki finansowej przedsiębiorstwa, co z kolei wpływa na ich decyzje odnośnie aktualnych oraz przyszłych inwestycji. Znacznie łatwiej jest postawić na konia wiedząc, jak radzi sobie na torze nieprawdaż?

Oczywiście informacja o wypłacalności, której dostarcza analiza przydaje się również instytucjom kredytującym, które na jej podstawie podejmują decyzje o udzieleniu pożyczki danemu przedsiębiorstwu.

CFaaS Wg

Rodzaje analizy finansowej – Za którą się zabrać?

Analiza finansowa to nie automatycznie analiza finansowa. Wiesz jak złożona jest praca przedsiębiorcy, nie spodziewaj się więc, że analiza owoców tej pracy będzie mniej kompleksowa.

Rodzaje analiz są trzy i mają one trzy różne zadania:

  • Analiza wstępna: Jest także nazywana analizą ex ante i powinna zostać przeprowadzona zanim zdecydujesz się na jakikolwiek plan działania. Wstępna analiza finansowa pozwoli Ci ocenić na czym stoisz, jeśli chodzi o efektywność i zasadność przedsiębiorstwa. Jest ona podstawą do sporządzenia planów.
  • Analiza bieżąca: Jak już sama nazwa wskazuje, powinna się dziać na bieżąco. Jest ona usystematyzowaniem kontroli czynności biznesowych. Poprawnie przeprowadzana analiza operatywna (tak też się ją nazywa) pozwoli na szybkie wykrycie, jeśli Twoje działania idą nie w tę stronę, co trzeba.
  • Analiza następcza: Czy ex post, jeśli kto woli, ocenia rezultaty działań z przeszłości. Jeśli podjąłeś w przeszłości niekorzystną dla firmy decyzję, najpóźniej po analizie następczej się o tym dowiesz. Ważne, aby wyciągnąć z niej odpowiednie wnioski: wyniki są idealnym podłożem do przyszłych decyzji. Każdy ma prawo do błędu, lecz nie powinno się popełniać tego samego błędu kilkakrotnie!

Dowiedz się więcej o rodzajach analizy finansowej no i oczywiście o tym, jak je przeprowadzić, w drugiej części naszej serii!  


Subskrybuj darmowy newsletter – nie przegap cotygodniowych wskazówek dla przedsiębiorców!



Jak często powinno się robić analizę finansową?

Skoro już wiemy komu do szczęścia potrzeba analizy finansowej, możemy przejść do mięska, czyli zagadnień czysto technicznych. Tutaj pierwszym pytaniem, z którym przyjdzie się nam zmierzyć jest to, jak często przeprowadzać analizę finansową? Chciałoby się powiedzieć: im częściej, tym lepiej! No ale…

Prawdą jest, że analizę finansową możemy przeprowadzać nawet, co kilka dni czy tygodni. Co nam to daje? Ano konkretny obraz obecnego stanu firmy, który przekłada się na lepsze predyspozycje do podejmowania trafnych decyzji o sprawach bieżących np. tych dotyczących zaopatrzenia czy pozyskania dodatkowych środków finansowania działalności.

Z drugiej jednak strony, ktoś taką analizę musi przeprowadzić (w domyśle analityk finansowy), a co za tym idzie, komuś trzeba za nią zapłacić. Jeżeli stać Cię na analizy przedsiębiorstwa w cyklu tygodniowym, to oczywiście warto takowe robić, ale jak wiadomo, nikt nie lubi wydawać, kiedy nie jest to konieczne, więc jeżeli masz zapał i odrobinę wolnego czasu nic nie stoi na przeszkodzie, by zrobić taką analizę samodzielnie. Dlaczego miałbyś się bawić w analityka finansowego? Bo nie dość, że zaoszczędzisz pieniądze na wynajmowaniu specjalisty to dodatkowo zgłębisz i zrozumiesz jak działają finanse Twojej firmy.

W wielu przypadkach najlepszym rozwiązaniem okazuje się ocena finansowa przedsiębiorstwa na podstawie analizy z dłuższego okresu np. kwartału. Dzięki takiej analizie będziesz w stanie trafniej podejmować decyzje taktyczne, niosące za sobą długofalowy efekt.

No i na samym końcu mamy to, co data-miśki kochają najbardziej, czyli zestawienie danych z nawet kilku lat. Wyniki takiej analizy pokazują rzeczywistą sytuację finansowo-ekonomiczną przedsiębiorstwa, a co za tym idzie stanowi najlepszy fundament do podejmowania decyzji strategicznych.

Analityk finansowy

Kiedy można zrobić analizę finansową samodzielnie a kiedy warto skorzystać z pomocy analityka?

Zanim przejdziemy do szczegółów technicznych, warto rozjaśnić sobie w tym miejscu kwestie tego kiedy i czy zlecać analizę specjaliście.

Zasada jest dość prosta i wynika z czysto rozsądkowego myślenia. Jeżeli prowadzisz jednoosobową działalność, mikro firmę lub jesteś freelancerem to na 90% nie potrzebujesz pomocy zawodowego analityka. Danych do przeanalizowania w takim przypadku będziesz mieć raczej mało, a sama istotność wykonanej analizy nie będzie aż tak duża, jak w większych firmach i spółkach. Na spokojnie, w miarę swojej potrzeby wykonaj analizę samodzielnie. Będzie Cię to kosztować odrobinę czasu, ale dzięki temu lepiej zrozumiesz, o co w finansach biega i jak to wszystko działa.

Jeżeli jednak prowadzisz dużą firmę, zatrudniasz wielu pracowników lub po prostu na co dzień ogarniasz wiele różnych projektów, to nie trać czasu i nie ślęcz nad danymi. Jako dobry przedsiębiorca z pewnością wiesz, jak outsourcing jest w stanie pomóc. Jeżeli Twój czas jest cenniejszy niż koszt wykonania usługi to bez wahania zleć analizę finansową profesjonaliście! W tym miejscu możesz się zastanawiać ile tak naprawdę przyjdzie Ci za nią zapłacić? Tu pojawia się niestety mały zonk, bo raczej żaden z analityków nie chwali się publicznie swoim cennikiem. Wycena analizy to kwestia indywidualna oparta o wiele różnych czynników związanych z charakterystyką działania i wielkością analizowanej firmy. Cena za usługę może oscylować w granicach od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Analiza ekonomiczna finansowa firmy

Jak regularna analiza finansowa odmieni twój biznes

No dobra, wiesz już mniej więcej, czym jest analiza finansowa przedsiębiorstwa i jak często możemy jej dokonywać. Przejdźmy zatem do korzyści, które niesie za sobą regularna analiza ekonomiczna.

Pierwszą, dość oczywistą zaletą takiego działania jest zwiększenie świadomości o stanie przedsiębiorstwa. Mając przed sobą owoc pracy swojej lub analityka finansowego, wiesz na czym stoisz. Znając kondycję finansową własnego przedsiębiorstwa i kontrolując ją na bieżąco, będziesz w stanie lepiej zaplanować działania tak, aby ograniczyć przyszłe wydatki i nie narazić firmy na niepotrzebne zadłużenie.

Przygotowana przez analityka ocena kondycji finansowej to również argument/dowód, który jesteś w stanie wykorzystać w rozmowach i negocjacjach z inwestorami, współwłaścicielami spółki czy bankami. Tak, jak wspominaliśmy wcześniej – nikt nie lubi wykładać kasy w ciemno, stąd zapotrzebowanie na rzetelnie opracowane dane.

Idąc dalej, dzięki zgromadzonym przez analizę danym będzie Ci łatwiej przewidzieć trendy i progresję firmy. Co za tym idzie, będziesz w stanie wyłapać ewentualne problemy, z którymi boryka się przedsiębiorstwo, a dalsza analiza pozwoli zidentyfikować i wyeliminować ich źródło. Jest to ważne, ponieważ ciężko skorygować to, co kuleje, kiedy nie jesteś świadom tego, w jakiej kondycji finansowej się znajdujesz.

Jeśli ten tekst Cię nie odstraszył i chcesz zagłębić się w różne rodzaje analizy finansowej, zapraszamy do lektury drugiej części naszej serii!


Wiedz więcej od konkurencji – Subskrybuj nasz darmowy newsletter


Comments 2

  1. Pingback: Rodzaje analizy finansowej - które są rzeczywiście potrzebne firmie? - Analiza Finansowa #2
  2. Iwona VD pisze:

    Bardzo fajny wpis, widziałam ostatnio podobne artykuły i ten się wyróżnia na tle innych oraz jest wart uwagi. Konkretnie objaśniony temat. Bardzo przyjemnie się go czyta. Czekam na takich więcej 🙂

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zarejestruj się